niedziela, 15 września 2013

Część czwarta

Dębki
Dębki (kaszb. Dãbeczi, niem. Dembeck)
Kiedyś wioska rybacka, obecnie nadmorska miejscowość wypoczynkowa. Zamieszkana przez kilkudziesięciu stałych mieszkańców wioska.Wioska położona w województwie pomorskim, w powiecie puckim, w gminie Krokowa . Położona jest nad Morzem Bałtyckim , na Wybrzeżu Słowińskim , u ujścia rzeki Piaśnicy, na obszarze Nadmorskiego Parku Krajobrazowego na Kaszubach

Gdy przychodzi wiosna, morze a w wraz z nim Dębki zamieszkują w moich snach, w mojej głowie... Nogi przebierają niecierpliwie i szykują się do drogi ! Muszę tam być, choć na dni parę, zagłuszyć tęsknotę za moją Małą Ojczyzną ! 
Tam inaczej pachnie powietrze, tam inaczej mijają dni, tam wszystko jest inne... Jaki tam pyszny łosoś , wędzony zimnym dymem ze swojskiej wędzarni... Flądra kupowana nad ranem prosto z łodzi od rybaka, dorsz soczysty i pachnący ! Las nadmorski , plaża najpiękniejsza na ziemi ! Dębki w moich oczach na zawsze pozostaną cudnym miejscem , i nie zniszczą tego obrazu złośliwe "gadki", że to miejsce jest teraz inne, gorsze... Fakt, dużo się zmieniło , w moim mniemaniu na gorsze :(, lecz ja zawsze podczas swoich wędrówek odnajduję MOJE Dębki! Bo ja znam ukryte ścieżki, bo ja znam prawdziwe Dębki !!!



Wejście 23, "moje" :) wejście na plażę !




Plaża w Dębkach... najpiekniejsza...





Dębki mają jeszcze jedną osobliwość... rzeczkę Piaśnicę, która wpływa do morza. Mała rzeczka, a jaka nieobliczalna ! Co roku zmienia bieg swego koryta !!! Jesienne sztormy "rzucają" nią w każdą stronę !
W okresie międzywojennym wzdłuż rzeczki biegła granica polsko - niemiecka. Piaśnica jest niezwykle urokliwa!!!
To zdjęcie zrobiłam cztery lata temu ... w październiku :)


Mostek na Piaśnicy
 

 


 
dębkowski kanałek :) , w którym można złapać rybki :)

 W Dębkach znajduje się wybudowany w 1935 roku drewniany kościółek oo. Zmartwychstańców, którego wyposażenie wnętrza zaprojektował rzeźbiarz Teodor Pliński z Wiela. Kościółek piękny, maleńki, niepowtarzalny !




 Na do widzenia... róże na sośnie !!!
 


Pozdrawiam ciepło. S.


3 komentarze:

  1. Dobrze jest mieć takie swoje miejsce na ziemi, ja moje odnalazłam dwa lata temu. Dębki, byłyby chyba za ruchliwe dla mnie latem, wolę zupełne pustki i bezdroża.

    OdpowiedzUsuń
  2. Natalio! Dębki są ruchliwe niewątpliwie ! Najpiękniej jest wiosną i we wrześniu! Cisza i spokój, lecz ja wiem jak w sezonie uniknąć stonki ;)... Przez wiele lat gdy mieszkałam nieopodal, a później mając tam swoją przystań wydeptałam swoje osobiste ścieżki! Na Suwalszczyźnie mam swoją wioskę cudów gdzie zgiełk i turyści nie mają wstępu !Odpoczywam tu cały rok ! Pozdrawiam. S.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy tam nie byłam. Na zdjęciach wygląda to miejsce bardzo pięknie im zachęcająco;) Może i tam wpadnę?
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń